Hvor er der en Uber, når man skal bruge den?

Jeg savner Uber i Danmark. Uden overhovedet at have kørt med dem, da det stadig var muligt i Danmark.

For som Berlingske Business de seneste dage har afdækket, så er alternativet – i form af en tur med en taxi – i mange tilfælde blevet dyrere, umuligt at finde prisen på og i hvert fald ikke præget af bedre udbud og mere konkurrence.

Se det er jo interessant – for de stigende priser. De fuldstændigt uigennemskuelige priser, som vi kunder nu mødes af, er resultatet af forårets gennemførelse af en ny taxilov, som ellers skulle have stik modsatte effekt. Jeg tænker, at politikerne, som besluttede den ny lov, har lukket lidt af et monster ind, fordi man slap styringen med priserne.

Jeg er indædt tilhænger af konkurrence og af, at taxibranchen liberaliseres. At der åbnes for mindre styring, og at der kan komme flere taxier på gaden, dér, hvor der er behov for dem, er fremragende. Men noget siger mig, at politikerne ikke har forstået, at mindre styring til en hardcore-branche som taxa-branchen også kan få modsatte effekt.

Taxa-branchen selv forklarer ivrigt, at de stigende priser blot er en midlertidig størrelse. Snart kommer der flere biler på gaden, og så bliver konkurrencen hård, og priserne vil falde. Personligt tror jeg ikke på julemanden – og at priserne på taxikørsel først skulle stige, for så senere at begynde at falde, vil jeg se, før jeg tror det.

Hvis man tager virkeligheden fra Sverige, hvor taxipriserne har været delvist ustyrede i mange år som eksempel, så er der da heller intet, der tyder på, at det på et senere tidspunkt pludseligt skulle blive billigere at køre taxa i Danmark.

I Sverige, som jeg jævnligt besøger, er priserne vidt forskellige fra taxi til taxi, fordi de kører under forskellige regelsæt. Lidt det samme synes nu at være fremtiden i Danmark.

Og at de høje priser kan mærkes, fortalte en kollega om forleden.

Som sædvanlig flottede han sig, da han ankom til lufthavnen i København og ville tage en taxa hjem til lejligheden i København. Sådan har vanen været i mange år, men denne gang var anderledes.

For hvor den relativt korte tur i København tidligere kunne klares for godt 300 kr., så kostede turen i en stor bil denne gang mere end 500 kr. Min kollega undrede sig – og det samme har mange andre taxikunder formentlig gjort, når prisen på en tur pludselig er en anden end den hidtidige. Det er ikke en videnskabelig undersøgelse af taxapriserne, men alligevel påfaldende.

Og så er det, at jeg efterlyser nyt om Uber i Danmark.

De forsvandt som bekendt fra de danske gader. Dels på grund af hård modstand fra taxabranchen. Dels af politiske grunde, og ikke mindst fordi Uber selv ikke kunne finde ud af at lave en løsning, hvor betaling af skat og styr på tingene i forhold til dansk lovgivning var på plads.

De ting skal selvsagt være på plads. Det er et rimeligt krav i et samfund som det danske. Men lad os da for pokker få mere konkurrence – fra Uber eller andre, der finder løsninger, i stedet for forhindringer.

Det er vel ikke for meget at bede om – og indtil konkurrencen er på plads, må metro, cykel og delebiler i endnu højere grad stå for min transport gennem byen. For en dyrere tur i en taxi virker ikke rigtigt tillokkende.

30 responses to “Hvor er der en Uber, når man skal bruge den?

  1. Hej Peter…

    Vil du ikke gerne sætte et regnestykke op på hvordan en evt “lovlig” uber kan køre billigere end en alm. Taxa….

    Og mens du tænker på det så lad mig komme med lidt øko fakta om taxa.

    En dansk lovlig taxa betaler ca 7% i administration for at være tilmeldt en døgnbetjent central. (uber koster min. 25% for en mobiltelefon i bilen og alm kontortid)

    Omkostninger ved at have en lovlig taxa er inkl forsikring, Lønsumsafgift, Pladsleje, drift, slitage, skader mm. ca 67%. Dette tal er når det er vognmanden selv der betjener bilen.

    Har han/hun ansat en chauffør så ligger omkostningerne på ca 90% når chaufføren betjener bilen.

    Prisen på en taxa tur er ikke sat efter bil type så en tur i en Mercedes koster det samme som en taxa tur i en Dacia.

    Installation af udstyr koster ca 1 kr per taxa tur over 3 år.

    Vi er en stor gruppe af mennesker der faktisk arbejder 10-12 timer 6 dage om ugen for st opnå en forholdsvis alm dagløn.

    Vi har i mange år ikke kunne få et tillæg for at arbejde om natten med mindre det var en helligdag eller fredag og lørdag den nat.

    Når du iøvrigt næver at priserne er svære at gennemskue nu så har du delvist ret men det er ikke særligt svært at spørge i bilen og forskellen mellem selskaberne på pris er relativ lav.

    Prismodellen er faktisk den selv samme som uber benyttede sig af og her kunne surge pricing jo snildt presse prise op på 1200 kr for en tur fra Rådhuspladsen til Hørsholm i en Kia picanto!

    Hvor er det vi vil hen…. Jeg tror som nok at der kommer billigere taxaer… Når markedet bliver sluppet fuldstændig frit… Men det bliver ikke med kvalitet for jeg er her ikke mere til den tid.

    Jeg arbejder 250 – 270 timer om måneden og det tror jeg er nok… Men en fremtid med en mulig pris/løn dumping så er alle os der kender til kvalitet og god service væk og Ukrainske og somaliske chauffører vi dominere bilerne.

    Jeg maler selvfølgelig noget sort op, men er det virkelig sådan at jeg ikke må gå på arbejde og tjene min dagløn hjem….

    Ps.. Ubers billigere ture var jo kun muligt da skatteundragelse, forsikringssvindel og socialt bedrageri var en 99-pct af turene. Husk på at uber tager minimum 25 % fra dig og flere steder i aldre lande er vi oppe på 40 til 50% ergo…. Stort set intet til chaufføren….

  2. @Thomas Wiigh Larsen. Du skriver “med en fremtid med en mulig pris/løndumping så er alle os der kender til kvalitet og god service væk og ukrainske og somaliske chauffører vil dominere bilerne” – god service? Du mener når ens handicappede mor bliver svinet til når hun i lufthavnen tager en vogn kun til Amager fordi hun er for dårligt gående til metroen? Godt nok var det kun “forhelvede kælling” der blev sagt på dansk, resten var et andet sprog. De uber chauffører jeg har kørt med har haft alle mulige nationaliteter, men servicen har været fremragende. Også på korte ture. Og hvad er der galt med en Kia picanto hvis du kommer fra A til B uden problemer?
    Du nævner også det ikke er “svært at spørge i bilen” ift prisen. Nej, det rigtigt. Lidt ligesom i Østeuropa. Men, burde vi ikke være længere frem i DK? Med eller uden uber? Mange af dine andre argumenter er OK, skatteforholdene skal være i orden, men det med at servicen i en almindelig taxa er bedre er en gigantisk overdrivelse.

    1. At din mor bliver behandlet på den måde er så uacceptabelt som noget kan være.

      CPH har med indførelsen af TMS der er et system til at dirigere taxaer indført strenge regler for at betjene kunderne i cph. Vi betaler endda 12 kr for at få lov til at samle op.

      Hvis en service ansat i cph oplever det i gjorde vil chaufføren formentlig blive nægtet adgang til cph i min 12 mdr. Han vi så desværre bare Skytte sin dårlige service til et andet sted i København.

      Der er brodne kar alle steder… I netto, fætter BR, Nordea ect. og der er ingen tvivl om at de ødelægger en del mere end de gavner for alle… Også. For os der gør en dyd ud af vores arbejde hver eneste dag.

      Vi kører børn med speciale behov, physisk syge, gamle mennesker, vi handler for folk og henter medicin og køre med urin og blod prøver, vi køre familien Jensens hjem fra fødegangen som nybagt forældre og lige bag efter kører vi fru Hansen til kirken hvor hun skal begrave sin mad og vi følger hende ind med alle hendes blomster… Og vi køre ildelugtende alkoholikere der ikke har taget bad i 30 dage hjem eller til lægen og vi er konstant udsat for ubehagelige overraskelser når vi køre om natten enten iform af trusler eller opkast i taxaen.

      Der er så mange dygtige kollegaer der hver eneste dag løfter en kæmpe opgave på fader og stræder

      Men de er jo ikke sjove at snakke om for vi ødelægger jo det billede som de 20 % står for og som er sjove at pege fingre af.

      Eksempelet med Kia picanto var på pris der var dobbelt så høj som en taxa…

      Jeg ved at der er nogenlunde det samme antal af dårlige oplevelser hos Uber, men i kbh sad der personale og fjernede kritiske opslag i samme øjeblik de kom på ubers FB side…

      Jeg har med mit team samlet masser af utilfredse kunder fra deres FB opslag.

      Det smarte med Uber var deres konsekvens ved dårlig rating hvor chauffører hurtigt fik det Røde kort.. Desværre fandt chauffører hurtigt ud af hvordan man kunne køre på flere profiler og derved blive ved med at skovle sorte penge hjem.

      Jeg er lige kommet hjem fra New York og kunne desværre (gudskelov) ikke benytte mig af ubers taxaer… Men det jeg så og fik af informationer fra især de bellboys der står foran hotellerne er at de er fuldstændig ligeglad med service og at kunderne skulle klare alt selv. Det observeret jeg ved selvsyn hver dag foran vores hotel.

      En god kollega var i San Francisco hvor han prøvede 6 uber ture….. Ingen som i ingen kunne tale et forståeligt sprog og i 2 af bilerne var der så ulækkert at det var langt over grænsen.

      Desværre kan jeg ikke poste billeder her og jeg håber at dette oplæg kommer på FB hvor jeg mener at der er billed mulighed….

      Men hvis du møder mig i min taxa så skal du se hvad taxaer kan…

      1. Læste dit indlæg med og fandt det ret seriøst, indtil du svinede Uber Chaufførerne til i US. Kender selv en del og bruger selv Uber når jeg er i Stateren, og jeg har ALDRIG oplevet dårlig service. Tværtimod, Uber Chaufførene kan som du selv siger ikke leve af taksterne, er afhængige af drikkepengene og leverer derfor fra en kant af en god service, som ALTID er minimum 500% bedre end den bedste taxatur jeg nogensinde har haft.
        Der skal selvfølgelig være styr på skatten, men lad os, Please, hurtigst muligt få Uber tilbage.

        1. Hej Morten..

          Tak for tilbagemelding på mit oplæg. Hvis du kradser lidt dybere i ubers fine lak, så kommer der kedelige ring frem.

          Men er glad for at du altid har fået en god service hos dem, de er jo trods alt mange af dem stavnsbundet til deres biler og i en uhyggelig grad afhængig af ratings så de ikke mister deres indtægt. Meget skræmmende på sin vis, men sådan er det jo med mange ting i USA.

          Undre du dig slet ikke over hvorfor uber ikke er her nu med en ny taxilov der åbner døren for dem??

          Svaret er simpelt der er ingen der har lyst til at forære minimum 25 % af deres omsætning til dem.. En normal taxa lægger 7 % i snit for en døgnbemandet central….

          Ps. : det var jo ikke kun skatten der haltede men også at 3/4 af dem var på offentlige ydelser på samme tid som de kørte sorte penge ind. Samt at deres forsikring var mangelfuld…

        2. Din opfattelse af Uber i USA er som man ser så ofte af danske besøgere helt anderledes end den Uberchaufførerne og kunderne i USA fortæller. Ubers egen Facebookside er fyldt med klager fra såvel chauffører som kunder.
          Sidste år fjernede de muligheden at skrive egne opslag og klager. Men resultatet er at hver eneste opslag som Uber selv laver er fyldt med kommentarer ikke omhandlende selve opslaget men med klager.
          Der er 200-700 af disse kommentarer i hvert eneste opslag.
          For at tilgå en anden side end Ubers lokale danske side er du nødt til at omgå geolokation blokkeringen.
          Det gør dene link via en af Ubers ann i Danmark. Du skal scrolle ned forbi hele dette opslag for at komme til den aktuelle amerikanske side.
          https://www.facebook.com/uber/posts/1490721980968082?comment_id=1498849136822033&notif_t=like&notif_id=1481035289622851

          1. Hvis folk ikke vil køre for Über eller med Über i USA kan de jo blot lade være! De kan vælge taxaer, limousiner mv., og det har jo ikke en bønne med at gøre at I vil nægte folk deres frihed for at sikre at et umådeligt dårligt produkt til en latterlig høj pris ikke bliver udkonkurreret.

            Alt det andet ævl og kævl er jo bare en afledningsmanøvre!

  3. Din handicappede mor fortjener en Mercedes kontra en mikrobil, hvorfor behøves jeg ikke at fortælle en så klog mand som dig .

  4. At prisen på en fortrinsvis kort tur, der før kostede ca 300kr og nu koster 500kr, har intet med pris set-uppet at gøre. Stigningen skyldes hovedsagligt fremkommeligheden i Kbh’s mange vejarbejder. Idag styres prisen udfra 50% km & 50% tidsforbrug. Derfor kan prisen nemt varierer, fra gang til gang.

  5. Kære ven
    Du beklager uoverskuelige priser men er en sand tilhænger af konkurrence.

    Jeg savner logik i dit nonsens, selvom der aldrig har været det.

  6. Peter Benson.

    Der skal efterhånden en del til, før man undres i denne debat. I årevis har folk som dig (altså personer der kæmper for mere og fri konkurrence) haglet taxibranchen ned, fordi der ikke var konkurrence. Lad mig slå fast, at dette at slå ned på et erhverv, fordi en lovgivning ikke er up-to-date forekommer rimeligt ubegavet, idet det jo ikke er pågældende erhverv der skriver og vedtager lovene. Men det må du høre mere om en anden dag. Et erhverv må følge den lov, og de regler der er. Det var det som dit savnede Uber slet ikke ville. De ville have at loven ikke gjaldt for dem, men alle andre. Pænt idiotisk ikke, men de fik lallaglade neoliberalister og andet ros med på ideen, om, at man selv bestemte hvilke love man synes var rigtige at følge. Taxierhvervet selv, har i mange år krævet en modernisering, således at der kunne konkurreres. Men vi har ikke bare undladet at følge de regler der var, uanset vi synes de kan være skøre eller svære at følge.

    Nu har jeg ikke undersøgt din eventuelle uddannelsesmæssige baggrund, men når du på samme tid agiterer for mere konkurrence, og samtidig forarges over at se den ske, lige foran næsen på dig, og så beklager dette, så kan vi næsten ikke blive mere useriøse. Det kan næppe være en handelsuddannelse du i så fald har taget, for der lærer man dise ting. Men når det kommer til folk som dig, så er det altså forkert, når der ingen konkurrence er, og det er sørme også forkert når den så er der, fordi markedet tilfældigvis kan rumme højere priser, end under det maksimalloft der har styret priserne i mange mange år. Og så kommer dette pis, med at “jeg savner uber, som jeg jo aldrig har prøvet. Vil du gerne fremstå useriøs, eller er dette i virkeligheden en slet skjult parodi på en taximand. Er dette for sjov, er det satire, så har du simpelthen fået mig i nettet. Jeg er hoppet pladask i. Men det er også sjældent, at en tilhænger af mere konkurrence samtidig beklager den, når han ser den.

    Men skulle du have et gram af seriøsitet over dig, hvilket da stærkt må betvivles, så skylder jeg vel at forklare dig, at den ny taxilov ikke skulle sikre lavere priser gennem en liberalisering. Den skulle sikre øget konkurrence. Det er altså noget ganske andet.
    Det nemme på et sådant marked er, at forbrugerne vælger produktet eller services fra. Derved sænkes efterspørgslen, og da udbuddet konstant øges, vil det alt andet lige, have en nedadgående effekt på prisen på taxikørsel. Iøvrigt præcis lige som disse Uberslubberter du savner, uden at kende dem. Det er det som hedder markedsøkonomi, at prisen dannes som et resultat af udbud og efterspørgsel. Det lærer man som noget af det første i nationaløkonomi. Havde du kendt Uber, ville du vide, at når efterspørgslen var stor lørdag nat, så bankede de prisen ganske uigennemskueligt op, ofte til det 4-5 dobbelte, skrevet med meget småt på appen, så en lettere selskabelig kunde, først opdagede at han var taget så eftertrykkeligt i røven dagen efter, når han så trækket på sin konto. Men han havde jo også kørt med en pirattaxi, så det er jo hvad man må forvente af lovbrydere. Her herskede ingen forbrugerbeskyttelse mod åger. Men det er vel ok, når det bare er de Uber du sådan går rundt i din lille enfoldige verden og savner, helt uden at kende dem. Men tak for et godt grin. Satire har altid været mig…. du er god til det.

    1. Så kommer der endnu en lang række af indlæg fra taxachauffører der er så bange for at deres kunder har frie valg, og så pakker det ind i en floromvunden strøm af usammenhængende argumenter, der blot ender op I at forsvare et elendigt og dyrt produkt som de færreste mulige kunder (som selv betaler regningen) er tilfredse med.

      Taxamafiaen har haft held til at få DF racistiske socialister og resten af de venstreorienterede til at gennemtvinge en taxalov som i den grad er konkurrencedæmpende i en branche bagstræberisk, der er ville få kolossale problemer hvis de skulle konkurrere i et frit marked.

      Et lovligt Über koncept med ordnede forhold ville om noget være til gavn for samfundet, øge arbejdsudbuddet, tillade fagligt svage personer adgang til arbejdsmarkedet, være en miljømæssig gevinst og give befolkningen lov til at vælge hvor og hos hvem de køber en ydelse.

      Taxabranchen er ligeså professionel som et Østtysk supermarked anno 1980, og vil ikke med givne priser og service overleve åben konkurrence!

      1. Hej Jens

        Jeg kan se at du ikke rigtig er inde i tingene omkring taxa og det du tror du ved levere du helt uden konkret dokumentation.

        Eller også handler du tilsyneladende i et meget gammelt supermarked langt væk her fra.

        Hvorfor tror du uber uber ikke er her nu… Loven er åbnet op der er fri adgang.. ??

        Svaret er simpelt.. Grådighed fra ubers hjørne da de vil have minimum 25 % af omsætningen for at være på deres platform.

        En almindelig taxa ligger på 7 % i snit så hvorfor skulle man arbejde med nogen der tager alt afkastet.. Derfor virker ubers model ikke uden at der snydes og bedrages.

        Ps vi er super friske på konkurrence men den skal vel være fair og ikke baseret på skatteundragelse, socialt bedrageri og forsikring svindel!

        1. Det er dog utroligt hvor megen løgn og forvrængning I taxakrigere kan komme med! Hvorfor hverken Über, Lyft…… er på markedet, hvad desværre intet at gøre med andet end en latterlig protektionistisk taxalov der påtvinger dyr og utidssvarende teknologi, krav om fysiske telefoncentraler, sædefølere, gammeldags taxametre med betydelige muligheder for svindel, taxaskilte…. som kun har til formål at holde moderne kundevenlige løsninger ude.

          At SKAT fik oplysninger fra Holland hvor selskabet ligger er jo sådan som reglerne er. En dansk taxacentral skal ikke indberette ture med franske kunder til Frankrig, med tyske kunder til Tyskland…. men skal føre regnskab og rapportere til det danske skattevæsen. At der har været snyd med skatter og sociale ydelser, skal jo håndteres nøjagtig som andet snyd.

          Det er let at påstå at i er uskyldsrene, men det er bare som så meget andet en fabrikation. https://finans.dk/artikel/ECE6508546/Hver-tredje-taxa-i-hovedstaden-kører-med-sjusk-eller-snyd/?ctxref=ext

          Der har været Über chauffører der har snydt, og der er åbenbart også ca. 1/3 af taxaer der ikke overholder loven, snyder vognmænd, kunder, skat m.fl.

          1. Hej Igen Jens….

            Jeg kan fornemme at du ikke helt er inde i taxabranchens økonomi…… så her er lidt information.

            Den dyre døgnbemandet 100 % digitale central, som stiller alt udstyr til rådighed i taxaen og som hjælper i krise situationer og som har et kæmpe kundegrundlag som de administrer for taxaen samt apps, internet booking og firmaaftaler koster pr md. ca. 7% af taxaens indtjening !!!!

            Den smarte Iphone med en Uberapp på som du lejer af uber til din bil og hvor kontoret lukker kl 17 og har weekend lukket tager minimum 25% af uber bilens indtjening samt leje af mobil mm.!!!!

            Udstyret der installeres i taxaen koster pt. 1 kr pr kørt tur i 3 år !!!!

            Din underlige sammenligning med taxaselskaber der køre franske kunder til Frakrig og tyske kunder til tyskland er jo fuldstændig skæv. Chancen for disse ture ligger i promille klassen fordelt ud over hele branchen.

            Taxa centralerne er forpligtet til at holde styr på mange informationer om alle deres vogne der er tilmeldt, så myndighederne til en hver tid kan indhente den fornøden information..

            Her modarbejdede Uber DK voldsomt og prøvede sågar at påvirke SKATs beslutning….

            Dit link er 4 år gammelt…. og ja der er folk der snyder, det er der alle steder men som det fremgår i artiklen er der også sjusk indblandet. Teknisk kan jeg få en bøde på 1000 kr hvis politiet ikke mener at de kan læse mit 8 tal i min trafikbog !!

            Der er selvfølgelig ikke i orden at snyde eller sjuske nogen steder, men fra den artikel og til 99% organiseret ubersnyd og 75% socialt bedrageri altsammen orkestreret på samme platform er ikke en helt fair sammenligning. Men hvad det er jo efterhånden det eneste halmstrå I kan gribe efter…

  7. Jeg brugte Uber næsten dagligt indtil de lukkede og havde stor glæde af de tilsyneladene tilfredse chauffører. Efterfølgende har jeg brugt den danske Urban Go app. Ja, man skal have noget med som officielt fragtes, men det har jeg altid alligevel. Her møder jeg mange af de tidligere Uberchauffører som nu lader til at have fået styr på skattedelen. Min fornemmelse er at Urban Go’s takster ligger omkring en trediedel under taxi.

    1. UrbanGo og lignede tjenester er Ulovlige. De er politianmeldt.

      Dette fremgår meget klart i notaterne til den nye taxilov. Der siges det:
      For at opnå fortjeneste ved kørslen skal der ske en betaling for kørslen. Ved betaling forstås enten en direkte betaling for den udførte kørsel eller en indirekte betaling, fx i form af en samlet betaling for kørslen samt for en anden ydelse, hvor kørslen er en accessorisk ydelse i forhold til den købte (hoved)ydelse. Det kan fx være i forbindelse med køb af et hotelophold, hvor kørsel til og fra lufthavnen, er en del af en samlet pakke. En sådan kørsel er erhvervsmæssig persontransport, idet der indirekte betales for kørslen. Hotellers kørsel med gæster og andre ydelser, som omfatter udførelse af persontransport, betragtes således som erhvervsmæssig persontransport, der kræver tilladelse. Tilsvarende vil fx kørsel med en pakke og lignende, hvor der samtidig er en person, der transporteres med bilen, ligeledes blive betragtet som erhvervsmæssig persontransport, der kræver tilladelse, hvis betalingen for kørslen overstiger de med kørslen direkte forbundne omkostninger. Det er uden betydning, hvorvidt betaling for udført persontransport udtrykkeligt fremgår af en faktura for et engagement. Det afgørende er, om persontransport rent faktisk indgår som en del af engagementet.

  8. Så kom det halve af taxi-branchen på banen med et langt grædekor og beskrivelser af omkostninger der skal forsøge at retfærdiggøre deres priser. Det supplerer man med antagelser om social dumping (som er et andet synonym for “lønkonkurrence”) skattesnyd, forsikringssnyd som reelt bare er udokumenterede anklager.

    Realiteten er at hvis man rejser lidt rundt i verden, så har man YDERST velfungerende Ubers. God service, smidigt koncept, glade medarbejdere, gode biler, og folk for hvem det er et job (som de betaler skat af). Det fungerer altså bare – og til en rimelig pris.
    (Og samtidig altid ofte yderst utilfredse taxibrancher.)

    Danmark er et sort og pinligt hul i den verdensorden. Et helt vanvittigt lukket taximarked. Og hvis politikerne har for mange handelsbarrierer sat op, med krav om det ene eller andet. Så fjern det og kom ind i 2018. Det er sgu pinligt det vi nu byder taxikunderne.

    PS: Og jeg har kørt taxi som chauffør engang. Der bliver lavet så mange “numre” at branchen slet ikke skal kaste med sten med det glaspalads man selv bor i .

    1. Så kom den “gamle” selvudnævnte taxamand på banen…..

      Sørgeligt da du tilsyneladende

      1. Íkke ved at Skattesnyd, forsikringsvindel og socialt bedrageri alle er dokumenteret

      2. ikke ved eller kan huske andet end smarte numre fra den gang og intet husker om dækningsbidrag eller difference udgifter der jo ligger ganske højt her i Danmark modsat mange andre lande.

      3. Intet kender til Ubers virkelige verden, hvor chauffører intet tjener da Ubers grådighed tager alle pengene. Har lige selv været forbi NY hvor de øffer noget over de urimelige forhold. Uber er selvfølgelig fuldstændig ligeglade da de i et konstant penge flow hørster chaufførenes omsætning. Men det kræver lige et par ekstra minutter at kradse lidt i Ubers eller så silkefine overflade. I London har de fået dispensation da deres sikkerhed ikke er meget værd. Der er et sexsuelt relateret overfald hver 11. dag og ca 1 trafik ulykke med uber hver dag. Der snydes med forsikringerne og skattebetalingen også der. Mønsetret er det samme mange steder.

      4. Flere steder sover Uber chaufførene i deres biler i en uge ad gangen da de er stavns bundet til den via lån fra uber til en bil… De blev jo lovet guld og grønne skove, men endte med en 15 timers arbejds dag og minimalt afkast. https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-01-23/when-their-shifts-end-uber-drivers-set-up-camp-in-parking-lots-across-the-u-s

      Der er masser af disse artikler på hvad Uber er…..

      5. Taxamarkedet er givet frit.. Gradvist frem til 2021 og så eller 100 % frit.. Erhverskortet er væk ect… Så hvorfor kalder du det lukket ?? alle kan nedsætte sig som taxavognmænd eller starte en central.

      Jeg har kørt her i 23 år og de sidste 14 år som vognmand og jeg er stolt af mit arbejde og gør en dyd ud af det 250-70 timer om måneden, gætter også på at du arbejdede en del for at få pengene i hus ? eller var du med på de smarte tricks som få lavede.. Ligesom der er i alle brancher !!

      Når du nævner danmark som et sort taxahul, så undre det mig meget at de sidste bare 300 eller 500 kunder intet har sagt om dette… Ja sågar de 4 amerikanske kunder fra Rungsted til Kgs. Nytorv i forgår var endog voldsomt imponeret over at jeg ikke brugte min GPS (Kgs. Nytorv er jo ikke svær), at jeg iøvrigt snakkede flydende engelsk og at min bil var ren, pæn og ikke lugtende og at ture blev kørt som i en limousine .. Ja sorry hvis det lige ødelægger dit negative billede af vores sorte taxahul, men det jeg laver sker også i de øvrige 80% af taxaerne… Så er der de evige 20% der intet forstår og som giver en skod oplevelse det er jeg enig i.

      Nå vi nu er her på banen, så er der 3 lande vi ser på… Irland, Sverige og Holland, der alle liberaliseret 100% natten over !!! Alle 3 lande har oplevet 20 år med prisstigninger, taxa forsvandt fra ydreområder, storbyerne blev oversvømmet og kvaliteten dalende. I sverige er de igang med efter 20 år at rulle loven tilbage så der igen bliver tjek på tingene… De estimere, at Skattevärket har mistet 50 milliarder i skat på de 20 år kun fra taxabranchen fordi de slap grebet om dem, bla ved at fjerne taxameter.

      Men hvad vi om det.. Vi følger bare med i det.. Ikke kun her hjemme, men også via vore netværk i hele verden hvor vi evner at bytte oplysninger og ideer med hinanden.

      Brug lige et par minutter på at tjekke de der uber ud… lidt kritisk … det er spændende… ellers spørger du bare… Vi havde en undercover chauffør inde hos dem i 5 måneder … så vi ved lidt mere :O)

      Go´weekend

      1. Det er klart at du og andre i taxabranchen ikke ønsker konkurrence. Der var i Danmark rigtignok mange Über chauffører der ikke rapporterede korrekt, men når offentlige myndigheder dagen hvor et firma starter vælger at forsøge at ødelægge dem i stedet for at samarbejde med dem, så åbner man jo både for sort arbejde og svindel.

        Vi har haft en voldtægtsdømt Taxachauffør der likviderede to teenagere – men at være dømt for voldtægt var åbenbart ikke noget der stred mod jobbet i den organiserede taxabranche. At påstå at taxabranchen er uskyldsren og ……. er kun noget I fortæller jer selv når i kaster mudder. En meget betydelig del af taxabranchen snyder med taxameteret ved at svindle med hjulstørrelsen, medens Über et GPS baseret og 100% kan indberette både kilometer kørt med tom vogn og med passagerer. Potentialet til snyd er langt større i taxabranchen end hvis den danske stat stillede elektronisk indberetning som et krav for en firmatype som Über. Netop pga udbuds/efterspørgselsprissætningen på ex. Über kan de langt lettere dække uderområder, og så er de ikke ramt af latterlige restriktioner som at en Taxa fra Næstved ikke må samle ture op i lufthavnen på vej tilbage.

        Det er da godt at vi som land ikke forbyder eksempelvis industrirobotter fordi den ikke har gået på AMU kursus, og tager færre pauser end 3F’eren.

        1. 99,75% indberettede ikke skat. 3 ud af 4 modtog dagpenge mm mens de legede selvstændigt erhvervsdrivende. SKAT har endnu ikke fået oplysninger om Ubervognmændenes omsætning for 2016 og 2017.

        2. Hej Jens Peter

          Jeg er ikke klar over hvilken sag med teenager der blev likvideret er, den eneste der kommer frem er fra 1985 er altså 33 år gammel og jeg må indrømme at jeg ikke kan finde artikler hvori der står at han var taxamand. Det gør selvfølgelig ikke sagen bedre og er han taxa mand så fik han da gudskelov livstid.

          Den anden sag du nævner om voldtægtsmanden der fik lov til at fortsætte med at køre taxa var jo absur. Hvis du havde gået lidt længere med den historie ville du have oplevet at det ret faktisk var en Dommer der frikendte ham til at køre taxa og ikke taxabranchen !! Noget vi måbende måtte se på ske.

          “Der var i danmark rigtignok mange….” Nej der var 99.75 % der ikke indberettede til SKAT og 3/4 af dem var på offentlige ydelser på samme tid !! Ikke helt den konkurrence du snakker om, for vi har faktisk i mere en 10 år forsøgt at får en mere liberal taxalov, så vi kunne udvikle vores forretninger i flere retninger, men det har været uden held desværre. Men de 100 % sikkerhed der var i GPS sporingen var jo kun tilgængelig fordi de hollandske skatte myndigheder efter 2 razzia fik et samarbejde med Uber b.v. (moderskibet) i Holland… Så kom der tal på banen. Vi kan så ikke se alle de gadeture de udførte i stor stil, eller der hvor de slukkede mobilen og fik kontanter mm. (jo de lavede masser af gadeturer)

          Vi er friske på konkurrence uden tvivl, men vi konkurrere ikke på SKAT, sociale ydelser og forsikringssvindel trods alt.

          Derfor undre det mig at du mener at når en udbyder der er ulovlig ankommer til et land… DK, S, N, etc så skal landet lave sine love om så det passer til det lovlige firma ??? Den vending har jeg simpelthen ikke kunne fordøje.

          Uber var ulovlige da de ankom og de gjorde jo ikke rigtig noget for at blive lovlige, hvilket de sagtens kunne, og da vi bla havde en chauffør inden bag ubers høje mure i 5 mdr. så fik vi jo syn for sagen. Alt det materiale vi indsamlede blev systematisk sendt til myndighederne og da presset og afsløringerne blev for voldsomt så pakkede de kufferten og lov alle deres chauffører i stikken !! Ganske som i Sverige og Norge og masser af andre lande.

          Hvorfor tror du at Uber ikke er her nu, når den nye lov er trådt i kraft ??? De kunne jo nu endnu mere komme ind på det danske marked med den nye taxalov ! Svaret er simpelt….. Ingen vil kører for dem, da Uber tager minimum 25% af omsætningen, hvilket vil resultere i at der faktisk er næsten igenting tilbage til chaufføren.

          En dansk Taxa betaler ca 7% af sin omsætning for en døgnbemandet central, så hvorfor i himmelens navn skal jeg lægge 25% for en mobil i min bil og et kontor der lukker kl 17 og er weekend lukket ??? nej det er dårlig forretning …..

          Der er brodne kar alle steder også i taxabranchen…. små hjul som du selv nævner er også nogle år gamle men da der ofte er taxakontrol fra myndighederne, så blev de jo også snuppet. Den nye lov øger iøvrigt mængden af data der skal opbevares hos centralerne om taxaernes adfærd og indtjening, men må ikke der stadigvæk er en idiot eller to der lige skal prøve lykken.

          Ps.: Taxaen fra Næstved må gerne samle kunder op der har bestilt i lufthavnen og hvis den har fået sin nye tilladelses type (universal) så kan den hvis Næstved Taxa indgår et samarbejde med CPH lige som vi andre gør og betaler for samle alle op…. Men chancen for at der kommer en kunde uden bestilling lige til Næstved er minimal. (de geografikske grænser er ophørt pr. 1. jan)

          Det fantastiske land hvor Uber fungere så fint har nu alligevel en del skelletter i skabet … kradser vi lidt hårde i overfladen så kommer der uhyggelige ting frem…. desværre

          https://www.youtube.com/watch?v=P2t1GLNdYTo

  9. Tænk at en fyr som Allan Skovmand offentligt stiller sin uvidenhed til skue, at han ikke aner at en ny liberaliseret lov er indført. Og at han iøvrigt lider af den tvangsforestilling, at det er taxibranchen der laver lovene. Men det er der mange før ham der også har troet. De deler nu mest deres store viden rundt om på barer og bodegaer, når de har været der for længe, men sjældent lufter deres uvidenhed i Berlingske. Man har som politisk mål haft, at faget skulle underkastes fri konkurrence, dog under respekt for et prisloft. Fri konkurrence må alt andet lige betyde forskellige priser, fra selskab til selskab, og eventuelt forskellige services, ellers giver det egentlig ikke ret meget mening. Fri konkurrence forveksles af nogle med lavere priser. Det er ikke nødvendigvis hvad der sker når prisen sættes (næsten) fri. Ønskes det derimod fra politisk hold, at der skal sættes en fast lav pris, så kræves en høj grad af regulering, hvor prisen fx fastsættes så lavt defineret som en maksimaltakst eksempelvis via et kommunalt nævn, at det bliver den reelle pris. Det system har vi haft, og det var det som den ny lov skulle undgå. Jeg ved, at det kan være svært for visse erhvervspolitiske chefredaktører at finde ud af, at en pris både kan gå op og ned, når et marked reguleres efter udbud og efterspørgsel. Til sådanne chefredaktører på medier som fx Finans.dk og Berlingske Business vil jeg anbefale et år på Handelsskolens Grunduddannelse (HG), eventuelt blot med nationaløkonomi som enkeltfag. Derefter vil man være klædt langt bedre på, til at kunne forstå relativt simple markedsmekanismer, og derved fremstå med noget større respekt, når man skriver at man savner noget man aldrig har prøvet…

    1. Ja Søren, jeg er ikke helt kvik, men det kan man faktisk lære at leve med. Til gengæld har jeg aldrig påstået at taxibranchen laver landets love, og utroligt nok så har jeg faktisk, mit manglende intellekt til trods, en eksamen i Nationaløkonomi fra CBS 😀
      Realiteten er at Uber fungerer virkelig virkelig godt. Det kan man simpelthen ikke argumentere imod. Men sædekontakter, et højst ejendommeligt afgiftssystem for taxibilerne, taxameter, etc. etc. er simpelthen så gammeldags så det skriger, OG medvirkende til at en ret lille tur fra lufthavnen koster 500 kr (sindssygt).
      Det ville tage cirka en lang weekend at skrive en ny lov, som f.eks. kræver obligatorisk skatteindberetning fra Uber (og andre), som kræver en forsikringskvittering i forruden på Uberen, samt alle slette alle de andre tossede regler, og vupti så er 95% af problemerne løst, også for jer “gamle” taxier. Alt imens vi venter lidt på at bilerne i fremtiden kører turen helt selv. Så skal vi ikke høre mere brok.

      1. Synes egentlig, at der er ret mange kritikpunkter omkring Uber.

        De har da været luftet temmelig kraftigt, også af andre end taxibranchen. Problemer med godkendelse af biler, forsikringer, straffeattester manglende skattebetaling o.m.a. Eksempelvis er der vel et hul, når Uber kræver, at vognmanden selv kontakter sit forsikringsselskab og meddeler, at han bruger sin privatbil til taxikørsel (på daværende tidspunkt hvr der tilmed blev krævet erhvervskørekort).

        Man løser desværre ikke dette med et snuptag.

        Mange glemmer også, at mobiltelefoner er glimrende kommunikationsredskaber, men kropumulige som kontroludstyr. Kendetegnende for kontroludstyr, er at det monteres på den genstand der skal kontrolleres, og det er ikke app-turene, men den bil der i dette tilfælde udfører turene. En app ser kun hvad den fodres med, kontroludstyr ser det hele, også hvis chaufføren snyder. men det ved du jo alt om hvordan man gør, kan jeg se. Vi selv i TiD gennemprøvede jo systemet, for at tjekke om Uber havde styr på sagerne. Det viste de sig bestemt ikke at have. Bilen der blev tilmeldt, var et vrag efter en bilulykke der var opmagasineret hos en skrothandler. Uber godkendte bilen. Kontrakten blev aldrig underskrevet, og turene udført i en helt anden bil. Hvor pokker er sikkerheden her?

        Beklager jeg har overset dit intellekt, men når du fx beskriver “Et helt vanvittigt lukket taximarked” så medvirker du lidt selv til, at man tror at du ikke har sat dig rigtigt ind i stoffet. Jeg har selv taget en eksamen i nationaløkonomi fra en nordsjællandsk ditto, her indgik også jura mm som en del af pensum. Et marked der er åbent for alle og enhver, såvel til at drive vognmandsforretning samt et kørselskontor, er ikke et vanvittigt lukket marked – ikke i min verden. Så er det også vanvittigt lukket marked, hvis jeg vil drive en frisørsalon. Der er indført ny lovgivning på området fra 1/1-2018, der adskiller sig fra dengang du selv kørte taxi. Og så nævner du dette pudsige omkring skat om Uber vognmændene: “og folk for hvem det er et job (som de betaler skat af).”. Hvor er det filmen knækkede for dig. Det er Ubers absolut største problem!!! Ingen ubers angav deres indkomst til skat korrekt. 3 uf af 4 var samtidig på overførselsindkomst. Det er sgu ikke en fair måde at hverken drive forretning eller konkurrence på. Det tror jeg egentlig godt du kan se, også selvom du har læst nationaløkonomi.

  10. Taxa mafiaen kører i leasede biler, slider på vejene uden at betale afgifter.
    Uber var private biler hvor afgifter var betalt.

    Jeg blev slået ihjel af en taxa chauffør der ikke gad køre mig hjem da jeg havde en blodprop, han slukkede sit skilt og kørte sin vej og efterlod mig med hjertekramper i regnvejr. Heldigvis blev jeg genoplivet men kunne ikke huske bilens nummerplade.
    Da min underbo fik et psykisk sammenbrud kørte en flink Uber chauffør ham gratis på akut afdelingen.

    Jeg stoler aldrig mere på den korrupte uprofessionelle Taxa mafia

    1. Hej Henrik

      Det lyder som en rigtig kedelig oplevelse og jeg forstår dig godt når du bliver sur.

      Men det er måske lidt stigmatiserende at skære os alle sammen over samme kam… Jeg har i min taxa via lægevagten gjort en del tjenester jeg ikke blærer mig med, med genoplivning var da en af dem.

      Her en artikel hvor 2 af min e dygtige kollegaer gør et stort stykke arbejde…

      https://www.bt.dk/samfund/17-aarig-faldet-i-doeden-fra-vindue

      Vi er sku ok de fleste af os!

      Med hensyn til at vi kører i leasede biler så er det delvist korrekt. Jeg kan se og det er forståeligt nok, at du ikke er klar over at frikørselsondringen frafaldt 1. jan 2015 og at vi derfor skal betale registreringsafgift på bilen når den sælges.. Derudover har de fleste en privatbil ved siden af, så vi betaler trods alt for begge, taxaen ved salg og privatbilen ved køb. Derfor vælger nogen (ligesom mange firmaer gør) at lease en taxa.

      Der er rigtig meget uvidenhed omkring det at køre og drive en taxa forretning og det er som sådan ok, men vil man debattere sagligt om det økonomiske og teknikske så må man som minimum gå lidt i dybden inden..

  11. Urban Go kan anbefales.

    Hvem gider betale det dobbelte for at køre i en mercedes, hvor chaufføren alligevel skal give 50% til sin vognmand.
    Jeg kan godt nøjes med at køre i en Fiat panda til rimelige priser, hvor chaufføren får det meste selv. Var han så forsikret ville det være et plus. Eftersom prisen, er så høj for en taxa, vil jeg altid foretrække off. transport indtil de finder en “lovlig” løsning.

  12. Jeg blev slået ihjel af en taxa chauffør der ikke gad køre mig hjem da jeg havde en blodprop… Jamen, de bliver da også værre og værre de taxichauffører. Har du det så bedre der hvor du nu er kommet hen? Det siges, at følelsen af ikke at have det jordiske liv, slet ikke er så tosset. Hvordan bærer du dig egentlig ad, med at skrive på Berlingske Business, har i internet deroppe (eller nede)???. Spændende at snakke taxisnak med en afdød. Du er den første døde jeg debatterer med.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *