Dieselgate: Den dag DDR væltede en VW-chef

»I Tyskland findes et behov for, at alt skal reguleres politisk. Hvor skal det ende? Sådan et system havde vi engang i DDR«.

Sådan lød det i marts fra VW-topchef Matthias Müller og så skal jeg hilse og sige, at balladen brød løs i det tyske.
Faktisk en ballade som reelt først kulminerer i disse timer.

For ovennævnte kommentar, afgivet på ryggen af tyske politikeres krav om et lønloft til tyske chefer på fem millioner euro, vakte VW-topchef Matthias Müllers raseri og så sammenlignede han med gamle dages topstyrede DDR.
Den slags kan man ikke i et genforenet Tyskland. Og da slet ikke, når man som Matthias Müller tjener 10 mio. euro pr. år og står i spidsen for en VW-koncern, hvor øretæverne er fløjet lavt, efter dieselgate.

Så i disse timer afgøres det, at Matthias Müller forlader VW-topposten og at VW står foran en gennemgribende ombygning.
Det står at læse i tyske aviser, at hans exit har været på vej længe. Men det er vist mere en letkøbt efterrationalisering, end baseret på reel fakta.

Fakta er det dog, at Matthias Müller nu bliver foreløbig seneste offer for dieselgate.

Den enorme bilskandale brød som bekendt ud i september 2015 og det føles efterhånden som om, at dens konsekvenser ingen ende har.
Det begyndte med afsløringen af, at VW-koncernen havde manipuleret med software i selskabets dieselbiler som gjorde, at bilerne fremstod renere end de var.

Snyd er selvfølgelig no go for bilfabrikker. Men det er langtfra noget nyt.
Problemet for VW var, at man blev afsløret og at historien røg ud af myndighedskontorer i Tyskland og endte i USA, hvor myndighederne og VW-bilejere benyttede chancen til at kræve milliarder i erstatning fra den tyske bilkæmpe.

Så måtte både VW og til dels de tyske politikere reagere og kunne ikke lade historien smuldre ud i glemslen.

Så VW smed en stor luns, da man fyrede daværende topchef Martin Winterkorn og så håbede man, at kunne slippe gennem stormen.
Sådan er det ikke blevet.

De direkte konsekvenser har været enorme. Udover ledere som er blevet fyret. Ledere som er blevet anholdt og dømt i bl.a. USA og erstatninger og bøder og andre udgifter, som ifølge tyske medier nu løber op i tæt ved 30 mia. euro, så ruller krav om miljøzoner og forbud mod dieselbiler som en steppebrand i Tyskand og Europa. Og det er ikke slut.

For dieselgate har fremskyndet en total nyorientering i den tyske bilindustri, hvor diesel er tæt på at være fortid og andre typer brændstof er fremtiden – ikke mindst el.

Så nu skal Matthias Müller ud og samtidig skal VW, verdens største bilkoncern, bygges totalt om.
Mærkerne samles i fire grupper og en tidligere BMW-chef bliver tilsynelandende den nye VW-topchef.

Og hvad med Matthias Müller – er han en fiasko.
Ikke hvis man ser på fakta.

For trods dieselgate – og det er opsigtsvækkende – så aflevere han og selskabet tidligere i år et 2017-regnskab med et plus på 13,8 mia. euro.
Han har simpelthen formået at levere et rekordregnskab trods kaos i koncernen. Det er nærmest naturstridigt.

Så år VW-bestyrelsen nu smider ham ud, så skyldes det mere hans hidsighed, bl.a. med DDR-sammenligningen, end hans resultater. Og så skyldes det nok også, at man har behov for – igen – at udstråle, at det er nye tider og at man nu skaber et nyt ’rent’ VW – fjernt fra fortidens snyd.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *