Velkommen til TDC’s nye realityshow

Det bedste forsvar er et angreb.

Det er – helt forenklet – den konklusion, som TDC-topchef Pernille Erenbjerg og bestyrelsen i den danske tele- og tvkæmpe er kommet frem til og som de nu handler på med købet af MTG, som er kendt for TV3 og en bred vifte af indholdsproduktion, kanaler og streamingtjenester.

TDC-købet er et tiltrængt offensivt træk, som virkelig kan rykke ved både TDC og hele opfattelsen af, hvordan tele-tv-markedet er indrettet og hvordan aktørerne i branchen skal se ud. Det vender vi tilbage til.

For TDC-direktør Pernille Erenbjerg har opgaven de seneste år været kompliceret.
For mastodonten TDC er gradvist blevet ædt op bagfra af konkurrenter – reelt på alle forretningsområder.

Det har der været talt og skrevet meget om og det er et kvalificeret gæt, at diskussionerne ikke har været mindre intense i bestyrelsen.
For skræller man alle lag væk, så stod TDC i en situation, hvor de skulle købe op og finde nye kunder og vækst for kabeltv og mobiltelefoni. Alternativet var ikke sjovt.
For kunne de ikke lykkes med det, ville selskabet selv blive købt op og splittet i atomer af konkurrenter, som står mere eller mindre i samme situation som TDC.

Tilbud på TDC har der været flere af. Nogle har været offentlige, andre kender vi ikke til.
Det har været en langvarig hovedpine for Pernille Erenbjerg og ejerne.
For de kunne vælge at smide håndklædet og lade sig sælge for milliarder og smide mange penge ud til hungrende aktionærer.
Eller man kunne gå offensivt til værks og købe op – en øvelse, som kan skabe en større, mere fremtidssikker og mere værdifuld virksomhed – på sigt. For på den korte bane er det ikke altid opkøb giver afkast til aktionærerne.

Pernille Erenbjerg har stået i præcis den situation før.
Da man i 2014 købte den norske tv-udbyder Get kostede det dyrt for aktionærerne og førte til kritik af beslutningen. Siden har Pernille Erenbjerg selv konkluderet, at det var de bedste milliarder hun nogensinde havde brugt – og nu gør hun det altså igen.

Det var den virksomhedsstrategiske vurdering. Mindst ligeså vigtig er de medie-strategiske overvejelser, som er blevet helt centrale for kabeltv-udbydere som TDC.
For det er ukendte veje, som TDC betræder med overtagelsen af MTG.
Man har erkendt, at konkurrencen fra streamingtjenester som Netflix og Co. er så farlig for forretningen og har fået så mange kunder til at forsvinde, at det er nødvendigt at få større del i værdikæden – altså selv begynde at producere indhold, som man kan sælge eksklusivt til sine kabelkunder.

Derfor er købet på en og samme tid defensivt og offensivt.
Man forsøger at forsvare en kabeltv-forretning, som er dybt udfordret, fordi kunderne foretrækker at streame og vender det traditionelle tv ryggen.
Offensiv, fordi man kaster sig udi at kombinere dét, at eje en teknisk- og kundeplatform, med egenproduktion af indhold.

Det er reelt ikke set før i Europa og lykkes operationen for TDC, så kan det få andre til at gå samme vej.

Men succes kræver, at TDC forvandler sig fuldstændigt som koncern og lader indholdet blive omdrejningspunkt. Kun dét kan ultimativt vinde kundernes hjerter.

One response to “Velkommen til TDC’s nye realityshow

  1. Det samme skete i USA, hvor NBC blev koebt af Comcast i 2009. Comcast er den stoerste kabeltv udbyder. Det er vertical integration qua business school 101 fra 1990.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *