En abetrøje udstiller H&Ms store problemer

En lille sort dreng i en grøn trøje.

I princippet en helt dagligdags og uskyldig ting.
Men trøjen har på rekordtid udviklet sig til en af de hidtil alvorligste kriser for den svenske tøjkæde H&M, og intet tyder på, at H&M endnu har kunnet inddæmme vreden.

Problemet var sådan set ikke trøjen og heller ikke den sorte dreng, der var model i reklamen.
Problemet var, der på trøjen stod skrevet »coolest monkey in the jungle«, og koblingen mellem teksten og brugen af den lille sorte dreng fik på rekordtid en racisme-shitstorm til at rejse sig mod H&M.

H&M, som er børsnoteret i Sverige, men stadig kontrolleres af Persson-familien med arving Karl-Johan Persson som CEO, beskyldes for at være aldeles tonedøv og uden fornemmelse for, hvad der går og ikke går i moden i 2018.

Man kan mene om sagen, hvad man vil. Men for H&M-­ledelsen er den dybt alvorlig.
En ting er, at kunder raser. Samarbejdspartnere opsiger aftaler, og at H&M-navnet kobles sammen med racisme.

Noget andet er, at den for Karl-Johan Persson rammer som en hammer midt mellem øjnene på et tidspunkt, hvor han i forvejen rager groggy rundt som øverste H&M-leder.

H&M kender de fleste fra indkøbsturene i alverdens gågader. Selskabet blev stiftet i 1947 og ledelsen er gået i arv fra farfar, over far til nu sønnen, Karl-Johan Persson.

Kritikerne mener, at han gør sig bedre på billeder end som øverste ansvarlige CEO i en international multimilliard-koncern.
De samme kritikere har derfor været hurtige til at bruge den grønne trøje som endnu en grund til, at der skal skiftes ud i toppen.
Det er nok at tage sagen for langt. Men at Karl-John Persson er truet på sit arbejdsliv, ligger helt fast. Det har dog helt andre årsager.

For mens H&M i årtier har været en kæledægge blandt aktieejere og faktisk er den svenske virksomhed, som flest svenskere ejer aktier i, er situationen nu vendt.

I løbet af 2017 mistede selskabet ca. 100 milliarder kr. af aktieværdien, og den slags går ikke stille af sig.
Helt slemt blev det i slutningen af året, hvor H&M nedjusterede og på en dag barberede ca. 40 milliarder kr. af børs­værdien.

Da trådte Karl-Johan Persson frem i en af sine sjældne offentlige optrædener.
Han erkendte, at H&M var presset. At kunderne fravalgte kædens fysiske butikker, og det stod klart, at H&M var ved at blive udmanøvreret af konkurrenter, f.eks. spanske Zara og danske Bestseller, som i langt højere grad har udnyttet nettet til at fange kunderne og fået kombineret butikker og e-handel.

Kritikerne, herunder håndfaste investorer som Christer Gardell, går direkte i struben på Karl-Johan Persson. De vil have ham udskiftet, og nogle mener, at det kun er efternavnet, der redder ham.

Kritikere kan man altid finde. Men lige nu gør kombinationen af en hård økonomisk nedtur og shitstormen omkring drengen i den grønne trøje det vanskeligt for Karl-Johan Persson.

Og historien om den grønne trøje er slet ikke slut endnu.
I Sydafrika har der været optøjer uden for H&M-butikker. Drengen og hans mor har måttet flytte adresse, fordi de også trues i sagen.

Det spændende bliver, hvor længe Karl-Johan Persson bevarer »lysten2 til at fortsætte som CEO, når nu livet er så besværligt.

6 responses to “En abetrøje udstiller H&Ms store problemer

  1. Eller måske er den medarbejder i H&M, der kom op med ideen og gav den lille dreng den grønne trøje på den eneste i alt dette her, som ikke er racist eller gør forskel i hudfarve til et issue:-)

    1. Lige nøjagtig Mette… vi er mange der rent faktisk synes den lille dreng med trøjen var “cool”, inklusiv hans egen mor. Det er alle dem der ser en lille abe, og bliver forarget, der er racisterne i den her sag.

      1. Kan ikke være mere enig. Der ville netop kun være tale om racisme hvis man havde fravalgt den lille dreng pga. hans hudfarve og i stedet havde puttet en hvid dreng i trøjen.

  2. “Folk” elsker at forarges, dette tilfælde er helt oplagt. Coolest monkey in the jungle, skarpeste kniv i skuffen, hurtigste knallert på havnen – kun tåber kan se det mindste smule racisme her. Intet kan være mere ligegyldigt end modellens hudfarve, rød, hvid, sort eller gul…

    Trist at hysterisk politisk korrekte mennesker får mere og mere magt, de gør intet godt. Tag som eksempel at den stakkels dreng og hans mor bliver udsat for trusler – det er fuldstændig sindsygt!

    1. Dansk negativt syn samt nedsabling medens samme personer fylder negerboller
      I munden øh åh undskyld er fra 42 Som jo var nogle liberale årgange.

  3. Dette er off topic, men jeg kan umiddelbart ikke finde andre steder at ytre mig på Berlingske.

    Har Berlingske besluttet sig for for at lukke helt ned for læsernes kommentarer ?

    Blogs m.v. og læserkommentarer er ellers det mest interessante/underholdende ved Berlingske.

    Envejskommunikation kender vi allerede fra Ritzau.

    Er det et strategisk mål for Berlingske, at al debat fremadrettet skal føres på Facebook ?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *