Black friday er jo gået helt sort

Jeg har endnu aldrig købt så meget som en enkelt vare på en black friday.

Men det bliver sværere og sværere at overse den næsten hysterisk promoverede dag og dermed sværere og sværere som forbruger ikke at hoppe på et af de utallige tilbud.

Det var omkring 2010, at den traditionsrige amerikanske udsalgsdag kom til Danmark.
De første år var der ikke for alvor massiv hype omkring dagen, men det har ændret sig. Mildt sagt.

Sidste år tog dagen den hidtidige rekord som den største handelsdag i Danmark. Samlet blev der omsat for omkring to milliarder kroner og alt tyder på, at den rekord vil falde igen i år.
Så glem dagene op til jul. Glem de store udsalgsdage. Black Friday er årets vigtigste dag i detailhandelen.

Men i stedet for at kalde dagen en fest, så er det nærmere et faktum, at black friday-dagen for detailhandelen er som at skyde sig selv i knæet. Og æde sin egen hale – på en og samme tid. Mere om det senere.

Traditionen ’Black Friday’ har formentlig sit udgangspunkt i USA engang i slutningen af 1880’erne. Men navnet black friday opstod i 1960’erne i amerikanske Philadelphia, hvor politiet konstaterede, at der var sort af mennesker på gaden.
I USA har der også været joket med, at black friday er den store handelsdag, hvor detailhandelen igen går i sort, altså tjener penge, efter mange måneder med lavvande i kassen.

I dag er der ikke alene sort af mennesker på gaderne fredag, men næsten hele weekenden, for det er jo et slags tidligt udsalg, som dårligt nok overståes før jul, for så at rulle igen på den anden side af juledagene.

Problemerne – for med virksomhedsbriller er der mange forbundet med tendensen – er bare, at intet tyder på, at black friday øger det antal kroner, som kunderne vælger at lægge i forretningerne, både de fysiske og på nettet.
Alt tyder på, at mere og mere af juleindkøbet i stedet blot flyttes frem til black friday.

Det kan derfor sagtens være, at fredag bliver en fremragende handelsdag for detailbutikkerne, men det bliver en kortvarig succes, som kan ende med at koste dyrt på den lange bane, hvor man mangler den højere avance man ellers ville have fået fra forbrugere, der under alle omstændigheder skulle ud og købe julegaverne.

Som forbruger er det glimrende. Men som butik og for brancherne er det en glidebane, som alene vil føre til nyt prispris og ultimativt dårligere mulighed for at drive en sund forretning med.

Det understreges af de sidste års tendens til flere udsalgsperioder i butikkerne og til arbejdet med at etablere flere nye ’traditioner’, hvor singles day fra Kina er seneste skud på stammen.
Det er en glidebane. Det presser priserne for butikker, der uanset hvad, ikke kan konkurrere med nettets lave omkostninger og lavere priser.

Så svaret for butikkerne er ikke flere udsalgsperioder eller discount-dage. Svaret er kvalitet i indkøbsoplevelsen. Service. Noget for pengene.
Det er bare nemt at sige og svært at udføre. Specielt måske i en dansk detail-virkelighed, hvor prisbevidste danskere om nogen kender til dét, at gå på tilbudsjagt.

PS: Jo, jeg overvejer faktisk, om dette er året, hvor en del af julegaverne for første gang skal indkøbes på black friday. Med 25 pct. rabat eller mere, vil alt andet jo næsten være dumt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *