Spin – eller mener Ryanair det alvorligt?

Det mest højlydte oprør mod flyselskabet Ryanair er så småt ved at klinge af.

Forsinkelser og ikke mindst aflyste afgange i tusindevis, fik for nogle uger siden kritikken mod det irske lavprisflyselskab til at eksplodere i alle medier, på alle digitale platforme og ved alle de middagsborde, hvor jeg har siddet med.

Nu klapper de højestråbende kritikere ligesom hesten. Men hvis nogen tror, at situationen så er håndteret og Ryanair-ledelsen igen har styr på selskabet, så er det bare at konstatere:I tager fejl.

For som jeg ser situationen, så er det først nu, at det rigtigt svære og alvorlige begynder for Ryanair. Mere om det senere.
Jeg gætter dog på, at de sukker lettet i Ryanair-hovedkvarteret udenfor lufthavnen i Dublin i disse dage.

For det er jo faktuelt, at de mest gruopvækkende historier, hvor Ryanair-passagerer, som på grund af aflyste afgange ikke kan nå frem til begravelser, bryllupper – eller måske misser den længe ventede familieferie – nu er væk fra alverdens forsider.
Det giver Ryanair-ledelsen, med navnkundige Michael O’Leary i spidsen, lidt ånderum til helt at forstå, hvad der ramte dem.

Man kunne sågar forestille sig, at der ville snige sig en smule selvrefleksion ind i toppen af det fantastisk succesrige irske flyselskab.
Foreløbigt kan jeg dog ikke få øje på, at Michael O’Leary og Ryanair-ejerne faktisk helt har forstået, at situationen de står i ene og alene skyldes deres egne handlinger – og arrogante håndering. Men de har dog tydeligvis hørt efter deres kommunikationsfolk og har nu været ude at sige undskyld for de negative konsekvenser, som beslutningen om at aflyse tusinder af flyvninger påfører kunderne.

De er også gået i gang med at sige undskyld til de ca. 4.200 piloter, som Michael O’Leary har haft travlt med at give skylden for, at selskabet måtte aflyse de mange flyvninger.
Piloterne har modtaget et brev fra Ryanair, hvor der loves bod, bedring, højere løn og en slags overskudsordning.

Det er vel egentligt meget godt alt sammen.
Men som anonyme piloter efterfølgende har været ude og sige, så ligner det en fremgangsmåde, som er set før fra Michael O’Leary og Ryanair-ledelsen.
Sig undskyld. Lov bedre forhold. Og fortsæt så uændret.

Det står tilbage og se, om Ryanair faktisk ændrer sig. Det vil de næste måneder afsløre.
Tilbage står, at Ryanair forsat mangler piloter i alvorlig grad. Faktisk så mange, at man har måtte advare om yderligere aflysninger de næste mange måneder.
Og tilbage står også, at man angiveligt mister piloter i betydelig grad i disse måneder. Samtidig skriver bl.a. den irske avis Independent, at et betydeligt antal Ryanair-piloter har brugt de seneste ugers uro til at melde sig ind i fagforeninger i flere lande. Alt sammen som reaktion på kampen med deres arbejdsgiver om løn, ferie og generelle ansættelsesforhold.

Om alt snart er tilbage ved de gode gamle dage igen i Ryanair – altså dagene for firmaet bare voksede og voksede og hvor O’leary var charmetrolden der drillede alle konkurrenterne, må vi vente og se.
Vi må også vente og se, om Ryanair-ledelsen sætter handling bare løfterne om bod og bedring. Ind til da vil jeg huske på, at selskabet og Michael O’leary skal bedømmes på, hvad de gør, ikke hvad de siger.

One response to “Spin – eller mener Ryanair det alvorligt?

  1. Da Ryanair ikke giver et ordinært udbytte, har de ikke nogen store procentvise aktieejere på deres register. Det er en sving-aktie hvor penge kan laves på enten køb vent og sælg eller ved short-salg. Hjulpet af selskabets betydelige aktie tilbagekøb og annuller. Dette passer selskabets ledelse, der er jævnligt givet mange aktie optioner, og giver dem fuld kontrol, hjupet av en svag bestyrelse. Assisteret af en formand med mange institutionelle aktiebesiddende venner der sammen med O’Learys betydelige procentdel sikrer store flertal over de få der viser sig på deres agm.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *