Så er der take-off for Trumps lovede handelskrig

Slut med snakken. Lad os så komme i gang med en god gammeldags handelskrig.
Med mindre der sker mirakler, er det meget snart en realitet, at USA er i en regulær handelskrig med to af sine nærmeste partnere og allierede, Storbritannien og Canada.
Det handler om fly. Og så handler det i bund og grund om kampen om kontrollen med det flere hundrede milliarder kroner store marked, som den internationale flyindustri i dag er.
Den helt korte version af historien er som følger: Den store canadiske flyproducent Bombardier står midt i en afgørende satsning, hvor man vil udvide sin produktportefølje og rykke fra at bygge mindre fly til at bygge store mellem­distancefly.
Det marked domineres i dag af amerikanske Boeing med deres 737-model og af europæ­iske Airbus med deres 320-modeller.
For Boeing og Airbus er netop de modeller smør-på-brødet-fly, som hvert år sælges i store mængder og udgør en betydelig del af koncernernes forretning.
De to selskaber har i årtier været nærmest enerådende på markedet for mellemdistancefly og mener vel reelt, at de har en slags patent på flytypen.
Og det er præcis dér, at Bombardier kommer ind fra siden.
Ifølge flyeksperter satser det canadiske selskab store dele af dets fremtid på at rykke op i flystørrelse med modellen, som de kalder CS-serien.
Bombardier er langt med udviklingen og fik sidste år sin første store ordre på 75 fly fra amerikanske Delta.
Den handel fik imidlertid amerikanske Boeing til at reagere med en klage til det amerikanske handelsministerium, fordi – sagde Boeing – Bombardier solgte deres CS-fly til lavpris, og Boeing mener, at det alene kan lade sig gøre, fordi selskabet får statsstøtte til at holde priserne kunstigt ned på flyene.
Og nu har vi så balladen.
For det amerikanske handelsministerium har netop afgjort, at Boeing har ret og har i en foreløbig afgørelse besluttet at pålægge en told på 219 pct. på prisen på Bombar­dier-fly, som sælges til USA.­
Det har – ikke overraskende –ført til massiv opstandelse i Canada. Men også Storbritannien, hvor Bombardier får bygget en del af det nye fly, er gået til modangreb mod den amerikanske straftold.
Canadas premier­minister Trudeau har lovet at tage sagen hele vejen ind til Trump i det Hvide Hus.
Kollegaen i London, Theresa May, har slået fast, at hun personligt kontakter Trump.
Og så har Storbritanniens forsvarsminister, Michael Fallon, sørget for at eskalere handelskrigen med en besked om, at UK er storindkøber af fly og udstyr fra USA og specifikt fra Boeing, og at sagen kan spolere fremtidige handler med netop Boeing.
Donald Trump har foreløbigt ikke personligt ytret sig i sagen. Men udviklingen er et tydeligt tegn på, at handlen på tværs af landegrænser er altafgørende i disse år og ikke er blevet mindre af, at netop Donald Trump har slået fast, at han vil gøre alt i sin magt for sikre amerikanske arbejds­pladser og virksomheder.
Nu venter både flyfabrikker og politikere på reaktionen fra Donald Trump.
Set udefra er det svært at forestille sig, at han vil kunne bakke ud af afgørelsen – dertil har han markeret sin holdning for tydeligt.

One response to “Så er der take-off for Trumps lovede handelskrig

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *