Hvad skal Mærsk bruge sin franske lottokupon til?

Jeg er ikke gambler. Spiller ikke lotto. Smider ikke penge efter fodboldbetting. Og må som erhvervsredaktør ikke eje aktier, som jo også er en slags ’lottokupon’.

Spørgsmålet er, om A.P. Møller – Mærsk, eller nok rettere storaktionæren i Mærsk, A.P. Møller Holding, er klar til at gamble og ’spille’ på aktiebesiddelser.

Det spørgsmål er jo blevet toprelevant i en uge, hvor A.P. Møller – Mærsk solgte hele sin olieforretning, Maersk Oil, til den franske oliekæmpe Total.
Betalingen falder i form af kontanter – cirka 16 mia. kr. – og i form af aktier i franske Total for omkring 31 mia. kr.
Så vi taler om et salg, som alt i alt indbringer A.P. Møller – Mærsk 47 mia. kr.

A.P. Møller – Mærsk står midt i en opsplitning, hvor salget af olieforretningen er første store resultat af beslutningen om, at man vil bevare en rederi- og transportdel, og så finde andre ejerformer til de øvrige aktiviteter.

Opsplitningen skal ses i den store kontekst, at ejerne, hvor A.P. Møller-fondene samlet har majoriteten og dermed magten over A.P. Møller – Mærsk, har besluttet, at bryde det gamle konglomerat op.
Samtidig har man placeret fondenes Mærsk-aktier i et holdningselskab, som er skudt ind i ejerkonstruktionen.

Det er hér, at diskussionen om, hvad man skal gøre med lottokuponen, Total-aktierne, for alvor bliver spændende.

For holdningselskabet bliver et slags investeringsselskab for familien og Mærsk-fondene.
Man har placeret Robert Uggla, familieoverhoved Ane Ugglas ene søn, som direktør i holding og det er hans opgave at skabe et investeringsselskab, som dels skal forvalte arven efter forfædrene og dels skabe en moderne investor, som dels ejer Mærsk-aktiviteter og dels investerer i meget andet rundt omkring i verden.

Formuen er primært bundet op i Mærsk-aktier og delejerskabet af Danske Bank.

Hvad man ikke har, er frie penge, som kan sparke gang i nye fremadrettede aktiviteter, opkøb og store satsninger.

Derfor er det så overraskende, at en del af betalingen fra salget af olieforretningen falder i Total-aktier og at man fra Mærsk ikke har meldt klart ud om, hvad man vil med aktierne og hvor længe man i givet fald vil beholde dem.

Jeg havde klart forestillet mig, at man ville have brugt ethvert salg og enhver lejlighed til at hive kontanter hjem, som dels kunne ryge til de øvrige aktionærer og dels bruges til at sparke liv i A.P. Møller Holding.
Dér, hvor historien kortslutter er, at Total siger, at man har en ’forståelse’ med A,P. Møller Holdning om, at selskabet forbliver som aktionær i Total. Og Total har endda tilbudt A.P. Møller Holdning en plads i bestyrelsen for Total.

Det korte af det lange er, at Holdning altså kan ende med at eje en betydelig Total-aktiepost og dermed låser en stor formue.

Måske ser Mærsk ejerskabet af Total-aktier som en lottokupon, som man venter vil blive mere værd? Måske vil man gerne holde relationen til olieindustrien?

Jeg tror i virkeligheden bare, at det er corporate snik snak og trækken tid ud i venten på en endelig løsning.
Jeg er sikker på, at Total-aktierne sælges så snart det kan lade sig gøre – og så snart aktieprisen er på et tilfredsstillende niveau.

Og så tror jeg, at A.P, Møller Holdning og Mærsk vil se fremad og endeligt have sagt farvel til et halvtredsårigt olieeventyr.

One response to “Hvad skal Mærsk bruge sin franske lottokupon til?

  1. Der er en ting, der undrer mig lidt.

    Der er en stor begejstring blandt erhvervs kommentatorer og journalister for det udsalg af aktiviteter hos Mærsk, der ikke er relateret til shipping.

    Hvis man ser lidt historisk på Mærsk, så må man nok erkende at en del af de aktiviteter som ikke er relateret til shipping har bidraget til firmaets succes. Man kan nævne Dansk Supermarked, Mærsk Olie og gas, Mærsk Air etc.

    Jeg tror, at de aktiviteter har medvirket til de gode overskud og kurs stigninger på aktier, som man har set gennem mange år.

    Mærsk har investeret med stort mod i nye forretnings områder, når man har ment at de var potentielle. Det betyder ikke at man behøver at fastholde et forretnings område for altid, man kan afhænde det, når man mener at det kan svare sig.

    Men hvor er kreativiteten blevet af ?

    Nu er man reduceret til et shipping selskab og dermed meget afhængig af fald/stigninger i fragt rater.

    Hvor er de områder som kan give den fremtidige vækst ?

    Der er selvfølgelig ikke tvivl om at Mærsk har en unik kompetence indenfor for shipping, men er der yderligere muligheder for ekspansion eller vil man prøve at strømline selskabet og derved generere den størst mulige fortjeneste ?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *