Tager Volvo gas på os – eller sætter de strøm til?

Det virker næsten for vildt til, at man kan tage det alvorligt.

Fra 2019 og frem, vil den svenske bilproducent Volvo droppe biler med forbrændingsmotorer og udelukkende lancere nye modeller, som drives af el eller som hybridbiler, med en kombination af el- og en lille benzinmotor.

Nyheden blev breaket på et pressemøde i Volvo-hovedsædet i Göteborg og historien er siden rullet verden rundt og det kan jeg godt forstå.
For bliver det, som Volvo-ledelsen siger, så er det første gang, at en stor, etableret og meget traditionsrig bilproducent tager det store, ja nærmest revolutionære skridt, at sige farvel til omkring 100 års fastlåst virkelighed i bilbranchen, hvor benzin og diesel var selve omdrejningspunktet for alle biler.

Udtrykker jeg mig lidt skeptisk om Volvo-planerne?
Ja, uden tvivl. For én ting er, at det er den vej, som bilbranchen bevæger sig, men et totalt stop for nye modeller med forbrændingsmotorer om bare et par års tid, virker simpelthen for vildt.

En ting er, at jeg tvivler på, at markedet – og her taler vi altså traditionsbundne kunder – er klar til et så stort skridt endnu.

En anden ting er, at der allerede nu spekuleres i, at Volvo med den krystalklare tale er ude i et helt andet ærinde.

For Volvo er kinesisk ejet. Og selvom Volvo går godt. Og selvom Volvos ejer sådan set også har det godt, så mangler man penge i koncernen til at tage de næste skridt, både teknisk og når det gælder udvikling af fremtidens modeller.
Så i måneder har man spekuleret i en kommende børsnotering af Volvo, hvor den nuværende ejer beholder majoriteten, mens sælger ud af en del af aktierne, så man får masser af penge i kasse.
Og det er dér, at elbilsatsningen kommer ind i billedet.

For kritikere mener, at man fra Volvos side håber, at den rene, grønne satsning vil lokke investorer på banen, som aldrig ville sætte penge i ’gammeldags’ bilproducenter, men hvor stjernestøvet fra Tesla måske kan smitte af på et Volvo med strøm på.

Nå, det er spekulationer, men lad os under alle omstændigheder lige se Volvos udmeldinger lidt an, før vi overgiver os helt til den visionære plan.
Dét, som min skepsis dog ikke kan ændre på er, at el er fremtiden for bilindustrien.
Der forskes og ’leges’ med diverse andre fremdriftsmidler, men problemerne for bl.a. brint o.a. er, at det kræver en infrastruktur og anlæg, som vil kræve uhyrlige investeringer.
El er tilrådighed alle steder og derfor er det – i hvert fald her og nu – det lette og tilgængelige at gå til.
Og det har verdens største bilproducent VW også erkendt.

Hvis Volvo kæmper med at hive penge hjem til fortsat drift og udvikling, så kæmper VW som bekendt med at lægge fortidens dieselsynder bag sig.
Dieselgate sidder som tung sort smog over Wolfsburg og VW har ligesom Volvo tænkt strategisk og vil bruge elbiler til at nydefinere virksomheden, om end man går lidt langsommere frem end den svenske kollega.
VW vil lancere sin helt nye el-satsning, I.D.-modellerne, i 2020 og man forudsiger, at koncernen vil sælge omkring én million elbiler i 2025.

Det er også ambitiøst og formentlig realistisk.

Så elbilerne kommer – hvad enten Volvo tager gas på eller ej.

One response to “Tager Volvo gas på os – eller sætter de strøm til?

  1. Kattelemmen i Volvos udmelding er udtrykket “Mild hybrid”. Det findes allerede i en bil som Suzuki Baleno og er lidt karikeret, at startmotoren udformes på en måde så den genererer strøm, når bilen bremser, som så kan hjælpe når bilen sætter i gang igen. En slags udvidet start-stop, hvilket har værdi i trafik med mange stop sådan som den trafik der simuleres i de officielle brændstoftests. Det ændrer ikke ved værdien af Volvos udmelding. Angiveligt mener vores transportminister også, at har man en gang oplevet at køre uden støj, vibrationer og med fantastiske dynamiske køreegenskaber så går man ikke frivilligt tilbage til fossilbiler. http://www.suzuki.dk/kampagnesider/kampagner/baleno-kampagne

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *