Du ender i en elbil. Hvad enten du vil eller ej

For mange er duften af brændt benzin det eneste saliggørende.

Andre hader dieseldunsten fra biler og lastbiler.

Snart kan begge dele være fortid. For i disse måneder bliver det for alvor tydeligt, at elbilen kommer.

Den kommer hurtigere end nogen ville have troet.
Og den kommer, hvad enten man vil eller ej – det er myndigheder og bilindustrien enige om.

Hvis nogen skulle have været i tvivl, så skulle de have været tilstede i VW-hovedsædet i tyske Wolfsburg i fredags.
VW-koncernen er efter dieselgate i gang med at forsøge at genopfinde sig selv.

Det indbefatter – udover nye biler og motorer – ny åbenhed og derfor holdt man åbent hus for at fortælle om fremtiden. Og det var opsigtsvækkende, hvad chefen for VW-mærket Herbert Diess fortalte til bl.a. Financial Times.
»Alt Tesla kan, kan vi gøre bedre’, lød det blandt andet fra Herbert Diess som slog fast, at VW i 2025 vil sælge mindst én million elbiler om året og at alt i koncernen vil blive fokuseret i den retning.
Og det er ikke bare snak.

For Herbert Diess er hentet til VW fra BMW, hvor han havde ry som den hårde mand med sans for at hæve produktion og sænke omkostningerne.
Præcis dét er hans opgave i VW.
I løbet af de næste år, vil VW skille sig af med omkring 30.000 ansatte – og ansætte en række nye i ’fremtidsrettede’ jobs, som det hedder.
Samtidig skal produktiviteten øges med 25 pct.
Og overskuddet skal op.
Alt sammen inden 2020.

Se det er klar tale. Og det bliver læst af konkurrenter. Fra GM til Toyota til Elon Musk i Tesla.

For VW er storebror netop nu og når det taler klart sprog om fremtiden for elbilerne, så vil det blot få alle andre til at gå samme vej.

Elbiler er ingen ny opfindelse. Tesla’erne er blevet et hverdagssyn i Danmark. Men den store bølge kommer først i løbet af de næste fem år, når storproducenterne for alvor skruer op for de nye elmodeler og ned for de gamle.

Fortællingen fra Wolfsburg er en ting. En anden er, hvordan investorer ser udviklingen i bilindustrien.

Kapitalforvalteren BlackRock har i en ny rapport konkluderet på, hvad de forudser komme til at ske i den enorme bilindustri.
Første konklusion er, at salget af elbiler i løbet af 2020’erne overhaler salget af benzin og dieselbiler.
Anden konklusion er, at det godt kan være – men ikke er sikkert – at de nuværende bilmastodonter er i stand til at overleve omstillingen.

Se det er jo en interessant melding. For bilindustrien er en branche for de rigtigt store drenge og piger. Vi taler omsætninger i hundrede-milliard-klassen – i dollar vel at mærke og vi taler virksomheder, som beskæftiger mange hundrede tusinde ansatte. Hvad bilindustrien gør, har altså seriøse konsekvenser – både positive og negative – for de lande, hvor de opererer.

Så når Tesla p.t. disrupter branchen, så har det effekt. Det kan godt være, at Tesla i sig selv er en lille aktør, men effekten af det amerikanske bilmærkes genopfindelse af bilen, giver vilde effekter.

Og så tilbage til Wolfsburg.
For meldingen fra Herbert Diess er, man man vil være markedsleder. Og det skal gå stærk.

Så nyd motorlyd og benzinduft. For det er snart en ting fra fortiden.

  • Egojen

    Ligner den hype, der har været nogle år siden omkring tablet-computere – alle vil bruge dem, ingen vil længere bruge de gamle computere. I dag er tablet blevet til børnelegetøj…

    Måske vil flere og flere bruge el-biler. De vil bruge dem til at køre i byer. Så vil der være tusindvis af ladestationer i alle gader og bilkøer forsvinder selvfølgelig ikke. — Når de skal på længere ture, kan de da tage flyet. Problemet er bare, at et fly udleder pr. passager mere end dobbelt så meget CO2 som en bil…

    • Kristian Mortensen
    • Kristian Mortensen
    • Anders Holmskov

      Hvorfor ikke køre langt i en elbil? Batterier bliver stadig bedre og ladehastigheden mangedobles inden for ganske få år.

    • Elbilisten

      Folk körer tvärs over USA og rundt i Europa i elbiler. Danmarks politikere er dog meget målrettede for att undgå netop elbiler med store batterier, hög ladeeffekt og träk. De viser nemlig hvor dumt og unödvendigt det er med afhängighed af olje og de sygdomme vi får af luftforureningerne.

      • kim

        Der er rigtigt mange der kører langt. Men der er så mange der udtaler sig om dette uden at have sat sig ind i det. Nu man lader med 50 kW, om kort tid hedder det 150 kW. Batterierne bliver større hele tiden.

      • Øyvind Lunde

        Nå er det en stor missforståelse at store batterier gir høyere ladeeffekt, man må ikke lade med høy effekt . Det er slett ikke nødvendig å lade batteriet fullt hver dag om man har stort batteri. Derfor kan de fleste lade på 6A etter arbeid til neste morgen og likevel klare å kjøre ca 1000Km pr UKE. Derimot kan jeg ikke forstå at elbilene skal være en utfordring for energibransjen. Tvert i mot. Elbilene lar seg regulere og regulatoren kan meget vel være kraftbransjen og eller netteiere som med det har en kjærkommen uprioritert kunde som kan vente om det slutter å blåse for en periode 😉

        • Elbilisten

          Nej, man behöver selvfölgelig ikke lade med höj effekt bare for att batteriet er större. Men politikerne satte först en gränse ved 800.000 kr for att få stoppet salget af elbilar med store batterier samt mulighed till höjere ladeeffekt. Men så vågnede EU faktiskt. Det var selvfölgelig rettet imod det bilmärke som har modeller med lang räkkevidde, höj sikkerhed og god plads også for børnefamilier. Tror ikke jeg behöver nävne det ved navn. Det nye afgiftssystem er i stedet udtänkt for at modarbejde elbiler med batteripakker större end 45 kWh. Så får man lige Opel Ampera-E og Teslas Model 3 bremset. Attraktive elbiler skulle tage markedsandele fra fossilbiler endnu hurtigere end i Norge. Det vil man ikke risikere.

          • Øyvind Lunde

            Dere må ved neste valg velge politikere med vett og forstand. Da løser det seg for dere også 🙂 Hatt elbil i 17 år og kjørt ca 400 000Km i Norsk produserte elbiler (TH!NK) De går enda, men nå får jeg en Opel Ampera om 3-4 uker å da forsvinner min siste ICE bil 4ever. Kun en beredskapsbil som knapt blir brukt 🙂

    • Kasper Holm-Jørgensen

      “.. et fly udleder pr. passager mere end dobbelt så meget CO2 som en bil” skriver du… har du et regnestykke at referere til??

      Til info: Det nye Airbus A320NEO forbruger 0,025 l/km/passager. Der er 548 km til Stockholm, altså 13,7 liter/passager. Sætter du dig ind i din bil og kører derop på kun 13,7 liter? 2 personer i bilen skal du stadig køre 20 km/l. 3 personer 13,3 km/l… nu begynder det at udligne… så hvordan ser dit regnestykke ud når du skriver “dobbelt så meget”??

    • Helge Odgaard Lyck

      @ Egojen Jeg var på 6000 km tur til Kroatien/Italien og Frankrig sidste år i Elbil, og påtænker naturligvis en lignende tur til sommer. Den gratis strøm frister, og så er det dejligt afstressende med autosteer på de lange stræk. Tvivler på jeg er den eneste med de lyster, efter hvad jeg kan se på diverse fora, så ingen problemer der. Det tager ca 2 1/2 time ekstra at komme 1800 km derned i et hug, men så sparer du også 1500 i diesel, så det er en fed timeløn for at drikke kaffe på en fortovscafe mens du Supercharger 🙂 Jeg kører små 50000 om året. Hvad de korte stræk i dagligdagen under 400 km angår, er der jo ladet op om natten i garagen, så der behøver man jo ikke tusindvis af ladestandere i hver gade. Jeg vil nærmere tro de skal pladseres på diverse parkeringspladser, lige som man allerede har gjort i diverse storbyer i Europa 🙂

  • Jan Rosberg

    Jeg vidste det, jeg vidste det…og hvis bare den blå tønde og de andre taburetryttere ville afholde sig fra at tænke i smålige afgifter kunne Danmark blive forgangsland…. med alt hvad det indebærer.

    • Elbilisten

      För eller senere bliver der ikke mange fossilbiler at importere. Politikerne kan ikke vende udviklingen. Kun forsinke den i lille Danmark. Måske bliver Danmark fremtidens Cuba. Et sted man rejser til for at kigge på veteranbiler med udstödningsrör.

      • Jan Rosberg

        Ja, jeg ser det for mig…tusindvis af gamle Toyota benzinslugere som vi danskere går og polerer og pudser på. Og regering efter regering (rød og blå), som forsøger at loppe afgifterne lidt mere op, i forsøg på at tjene bare et par kroner mere, uden at forstå at de dage hvor bilafgifter var vejen frem tilhørte forrige årtusind. Tak skæbne, magen til mangel på ambition og fremsyn skal man lede længe efter. Men sådan er vi her til lands.

    • Rune Tveit

      Flytt til Norge, her betaler vi ikke en gang merverdiavgift på vores elbiler. Heller ikke registreringsavgift. Kun 450 kr i årlig veiavgift.

      • Jan Rosberg

        Du frister mig, Rune.-)

  • SynneGundersen

    En ting Tesla som omtales overalt. Noe annet er kinesiske elbiler som utvikles under den vestlige radar. Hvis Tesla oppskalerer som planlagt, og kineserne får opp kvaliteten til vestlig nivå, så tror jeg ikke alle bilfabrikanter overlever. Særlig ikke om automatiserte bildelingsordninger brer om seg.

  • frank

    Elbiler bliver ikke udbredt i DK før om flere år. Vi har ingen ladestandere, og nu har man lige fordoblet prisen for at bruge dem der er. El bil er i Danskeres øjne noget opreklameret bras som De Frelste Mennesker i Norge kører i. Det er sku ikke noget for os danskere. Og det tager Mange år før vi lader os omvende. Fjern afgiften på elbiler, Gratis parkering på ALLE pladser i KBH. og større byer. Lav en lov om at der på alle parkerings pladser SKAL være mindst een ladestander pr. 10 biler. Giv 40,000 i rabat på elbiler og lad dem der VIL kører Diesel Betale regningen. Wupti om 1,5 år så er vi ved at vende udviklingen. 2/3 af alle bilister kunne sagtens Nøjes med en elbil i hverdagen. Men de tænker kun på At når det bliver Sommer så SKAL vi jo på ferie i 14 dage til Italien, Så vi jo nødt til at at købe en 2.0 TDI at køre i hele året…..

    • Allan Skipper

      Vi (2 voksne, 2 børn) er lige kommet hjem fra 14 dage i Italien i en mindre (70D) Tesla, og det var en fantastisk oplevelse. Oceaner af bagageplads, 7 (gratis) lynladninger hver vej og virkelig hyggelig og afslappende oplevelse. Man er ikke nødt til at have andre biler, hvis man har mulighed for at anskaffe sig en elbil i det segment. Men med de snæversynede og inkompetente politikere, vi har her i landet, så er udsigten til signifikant billigere elbiler desværre dyster.

  • Jan Rosberg

    Kan jeg også blive parkeret gratis, så har vi en aftale!-)