Dansk ledelse foregår ved kaffemaskinen

Det var en af de første erkendelser jeg gjorde mig, da jeg for år tilbage røg på ledelseskontrakt – og altså fik medarbejderansvar.
Glem nøje orkestrerede møder, glem detaljerede handlingsplaner, – virkelig ledelse i en dansk virksomhed udøves stående ved en hvæsende og kværnende kaffemaskine – både i direkte og inddirekte form.
Mit første job med lederansvar var på et af de store danske forlag.
Jeg var aldeles grøn ud i kunsten at skulle træffe beslutninger for og om andre. Det var noget af et kulturchok. Noget af en opgave, sådan som jeg forestiller mig, at alle nye ledere oplever det.
Efter noget tid voksede erkendelsen frem om, at mine skåltaler om retning og ønsker ikke rigtigt vandt gehør.
Samtidig opdagede jeg, at det havde mere effekt at have en holdning til retning og så sørge for at kommunikere med hver enkelt medarbejder – løbende og gerne uformelt.
På forlaget viste det sig, at husets måske vigtigste rum var dér, hvor vores pedel gemte alt fra papir over kuverter til bolsjer.
Bolsje-dåsen var blevet en indgroet del af hverdagen og mange medarbejdere skulle lige forbi og hente forsyninger – ofte flere gange om dagen. Det viste sig simplenthen, at detvar et af stederne i huset, hvor man på uformel dansk måde ordnet sagerne, afklaret spørgsmål og fik kommunikeret retningen på stort og småt.
Her på Berlingske Business er kaffestuen et af de vigtigste lokaler.
Det er ofte dér hurtige, men vigtige spørgsmål vendes og afklares.
Det er ikke raketvidenskab set med ledelsesteoretiske briller, men lur mig, om det ikke er netop dér, at der træffes flest beslutninger i de typiske danske virksomheder?
Og hvorfor er jeg kommet til at tænke på mine egne oplevelser?
Jo, søndag beskrev vi I Berlingske, hvordan
virksomheden FMC er i gang med at etablere en helt ny dansk organisation.
FMC købte sidste år kemifabrikken Cheminova, som hørte hjemme yderst på tangen ved Harboøre ved Vesterhavet.
Beliggenheden ved Vesterhavet fungerede ikke for den amerikanske ejer, som besluttede at etablere et nyt hovedsæde i Hørsholm.
I dag, cirka et år senere, er 160 medarbejdere rykket ind i lokalerne i Hørsholm – og vel at mærke medarbejdere fra hele 14 forskellige lande.
Se så kan vi tale om en ledelsesopgave.
For hvordan får man succes med en amerikansk ejet virksomhed, beliggende i Danmark, med produktion ved Vesterhavet. hovedsæde nord for København – og så vel at mærke 14 nationaliteter, som skal finde sammen i én og samme organisation?
Medarbejderne forsøger at bedrive dansk ledelse, lyder det.
Ind i mellem må det være sjovt at være flue på væggen, når folkeslag og vaner støder sammen og interessant er det, at man også dér har oplevet begrebet ’kaffemaskine-ledelse’.
Der holdes mange uformelle møder, hedder det. Og spises meget kage. Mon ikke, at man også træffer mange beslutninger – stående ved kaffemaskinen?
Antallet af småmøder har man i hvert fald erkendt er stort, lyder det fra de udenlanske FMC-ansatte, som nok må gennem mange kopper kaffe, før de helt forstår den danske ledelseskultur.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *