En hyldest til folk med hånden på kogepladen

Det er nok ti år siden, at jeg mødte Mette Lykke – I ved, hende medstifteren af Endomondo – i bydelen Castro i amerikanske San Francisco.
Jeg var i Californien – i Silicon Valley og San Francisco, for at blive klogere på iværksætteri og iværksættere.
Allerede dengang var mange danskere aktive i Silicon Valley.
Tiltrukket af den særlige ’vibe’. Tiltrukket af historien. Og tiltrukket af både den risikovillighed og det massive udbud af kapital, som investorer har dedikeret til de mange startups i og omkring Silicon Valley.
Mette Lykke var én ud af tre iværksættere, som havde skabt løbeapp’en Endomondo og som var godt i gang med at gøre den til en succes.
Så da Endomondo skulle tages til ’next level’, var det naturligt, at etablere sig i Silicon Valley.
Det gav mening rekrutteringsmæssigt. Det gav mening udfra en langsigtet plan, hvor det allerede dengang var naturligt, at der var kapital – og potentielt et salg – at hente i Silicon Valley-området. Og så gav det mening udfra den simple kalkule, at der var flertal af amerikanske brugere af løbe-app’en.
Mette Lykke har en Mckinsey-baggrund. I øvrigt ligesom sine to medstiftere, Christian Birck og Jakob Jønck.
Det er i sig selv ingen formel på, at et startup med sådanne typer så bliver en succes. Men det var tydeligt, at man var alt andet end flagrende. Mette Lykke svarede både præcist, kommercielt – og taktisk, når jeg udfordrede på forretningsmodel, gratister der skulle tælles i millioner og hvordan man dog kunne skabe en forretning ud af en løbe-app.
Når der er grund til at fremhæve den ’fasthed’ i tilgangen til dét, at drive forretning, så er det jo fordi, at netop det ofte mangler, når iværksættere tager næste skridt – og går fra startup-fasen.
Så ingen slinger dér og ingen slinger i den efterfølgende udvikling af Endomondo, som jo kulminerede med salget til den amerikanske sportstøjgigant Under Armour for en god halv milliard kroner (måske blev de første kontakter skabt i San Francisco?).
Og så frem til denne klummes egentlige budskab.
For der er sket meget for Mette Lykke siden mit møde med hende i San Francisco.
Endomondo er ikke længere et startup. Selskabet er blevet solgt. Stifterne er blevet mangemillionærer og Mette Lykke har nu, efter en periode som ansat direktør i Endomondo, besluttet at sige tak og farvel og gå iværksættervejen igen.
Det sker som direktør i den lille opstartsvirksomhed Too good to go, som er en virksomhed der vil reducere madspild ved at tilbyde billig restmad fra restauranter og butikker til kunder efter lukketid.
Mette Lykke havde i forvejen sat en del af sine sparepenge i virksomheden, men nu tager hun springet fra det sikre til det usikre og vil selv stå i spidsen for den lille virksomheds videre udvikling.
»Jeg savner startup- og iværksættermiljøet«, forklarer hun bl.a. springet med.
og det er svært ikke at blive begejstret over det drive og den lyst til at hoppe ud i det ukendte, som den kommentarer er udtryk for.
Med springet lægger Mette Lykke igen hånden på kogepladen. Dér, hvor det kan gøre ondt, men også dér, hvor det bliver rigtigt sjovt, når ting lykkes.
Det mod er værd at hylde.