Den troløse forbruger

Jeg følte mig ramt og som lidt af en skurk, da Coop-topchef Peter Høgsted torsdag formiddag måtte fremlægge lidt af et rædselsregnskab.
For med kommentaren »Det har overrasket mig, at danskerne har erstattet dagligvareindkøb med måltidskasser, streetfood og takeaway så hurtigt. Det kom bag på os, at det gik så stærkt«, satte Peter Høgsted ord på danskeren som forbruger.
Lad mig sætte ét ord på mig selv som forbruger;troløs.
Og dækker ordet mig som forbruger, så er jeg ret sikker på, at det gælder stadig flere af mine medforbrugere.
Hvad betyder det så?
For Peter Høgsted og Coop har betydningen været, at det sidste år har vist, at danskerne er i hastig bevægelse væk fra selv at lave mad.
I stedet spises der ude. Der købes færdigmåltider og man får hjælp fra halvfabrikata i stadig større grad, når maden skal på bordet.
Det var sidste år, at vi for første gang hørte om den trend – og da mest som et Københavner-fænomen.
Det gav mening, at byboerne i f.eks. København, spiste mere ude end andre steder, hvor udbuddet er mindre.
Men det er altså i lynfart vokset sig til en meget virkelig tendens i hele landet. Det kan aflæses i tørre og kedelige tal i Coop-regnskabet.
En ting er, at stadig flere forbrugere springer over et lavere gærde og køber sig til måltidet på den eller anden måde.
En anden er, hvad udviklingen er en tendens på.
Tager jeg – igen – mig selv som indikator, så gælder ordet ’troløs’ i stadig større grad.
For jeg er troløs i forhold til, hvor jeg køber mine dagligvarer.
I takt med, at der åbnes stadig flere dagligvarebutikker og at det er stadig sværere at se forskel, så lægger jeg mine indkøb stadig mere tilfældigt. Når jeg – groft sagt – alligevel ikke kan se forskel på varer, service og pris, hvorfor så gå op i, hvor jeg køber ind?
Jeg tror, at min egen oplevelse er sigende for stadig flere forbrugere. Og det gælder nok i endnu højere grad, når vi skal placere resten af vort forbrug – fra indkøb af nye sko, over købet af dele til cykle, til erhvervelsen af en ny bil, hvor jeg er selve indbegrebet af en bevidst troløs forbruger.
En ting er, at jeg går op i service. Får jeg den, så er jeg trofast og kan endda finde på at se mindre tung på prisen på en vare. Men der skal ikke rammes meget ved siden af i den fysiske butik, før jeg er ude af døren og videre – videre til den næste butik. Eller videre til internetbutikken – hvad enten den er dansk eller udenlandsk.
Det er udfordringen – og den er stor – for hele den danske detailhandel.
At vi forbrugere får stadig lettere ved at shoppe rundt. Sammenligne. Og vurdere, hvor vi får mest for pengene og den bedste service.
Og så tilbage til Coop og Peter Høgsted.
For Coop er selvfølgelig tvunget til at reagere på de troløse forbrugere.
I bund og grund har den gamle brugsforening jo netop brugt de sidste år på at forsøge at differentiere sig væk fra pris og overpå kvaliteten af produkterne og oplevelsen i butikkerne. Med dagens resultat i hånden, er det desværre svært at se, at bestræbelserne har virket.
Nu tager Coop så næste skridt – halsende efter de troløse kunder – og køber stort ind i cateringselskabet bag Kokken og Jomfruen. Det bliver interessant at se, om det er mirakelløsningen.