For hver dag der går ryger B&O længere ned i dyndet

Af Peter Suppli Benson 0

Ind i mellem er intet nyt absolut ikke godt nyt.
Når det gælder det danske ikon B&O er det i hvert fald tilfældet.
For B&O trænger i den grad til at blive solgt. Og jo længere tid der går uden en underskrift på en kontrakt, jo større er risikoen for, at B&O alligevel ikke bliver solgt og dermed misser den hårdt tiltrængt ny-start.
Dermed kan det fornyede håb for det trængte designikon hurtigt visne bort – et håb, der eller steg gevaldigt, da selskabet for halvanden måned siden pludseligt meddelte, at man var i dialog med en mulig køber.
Hvem der var interesseret fremgik ikke. Rygterne har siden været mange, for nogen må da kunne bruge de særlige kompetencer B&O besidder – fra design til lyd.
På redaktionen har vi hørt om flere muligheder. En ting går igen; de fleste mulige købere vi hører omtalt stammer fra Asien – og især Kina.
Problemet for B&O er bare, at hvis rygterne taler sandt, så er netop Kina og til dels Asien netop nu hårdt trængt at svigtende økonomi og faldende aktiekurser. Den slags stemmer ikke godt overens med eventuelle planer om opkøb i dyre Danmark.
Da historien blev kendt var reaktionerne naturligt nok blandede.
B&O-elskere sukkede, fordi alt tyder på, at det danske designikon sælges til en udenlandsk køber og derfor med stor sandsynlighed vil få stadig mindre relation til Danmark fremover.
Kendere af selskabet jublede – hvilket ikke mindst gjaldt aktionærerne, der har oplevet, hvor slemt det står til med selskabet og hvor mange har erkendt, at B&O ikke meget længere vil være i stand til at bevare selvstændigheden.
Man skal simpelthen ind under en stor paraply – helst både økonomisk og teknologisk – så man bedre kan følge med den massive teknologiske udfordring.
Det var håbet, da historien om et muligt forestående salg kom frem i efteråret. Og hvad så nu, hvis det igen ikke bliver til et salg?
Ja, på den lange bane kan B&O ikke stå alene. Man har købt sig lidt tid med salget af auto-aktiviteterne. De penge holder bare ikke længe og derfor skal der ske noget.
Det interessante er imidlertid, at en række ingredienser til en succes fortsat er tilstede. Tag bare ’billig-linjen’ kaldet B&O Play, der er gået fra nul i omsætning i 2012 til nu en halv milliard. Samtidig lokker den nye kunder ind i butikkerne som måske, hvem ved, vil købe de dyrere produkter når tegnedrengen senere bugner. For luksus og særegent design har alle dage kunne finde kunder. Det bør B&O kunne udnytte – hvis man da finder den rigtige nye ejer der har muskler til at forløse potentialet.